راه اندازی چند سایت روی یک هاست

گاهی اوقات ممکن است بخواهید برای تست یا برای کاهش هزینه چند سایت را روی یک هاست راه اندازی کنید.

در سی پنل امکان راه اندازی چند سایت روی یک هاست وجود دارد.

هم میتوانید چند دامنه مختلف را به یک هاست اضافه کنید. مثلا تنظیم کنید که talahost.com و talahost.net و talahost.org همه یک سایت را نمایش دهند (Park domain یا Alias)

و هم اینکه چند سایت کاملا مجزا با محتوای مختلف را روی یک هاست راه اندازی کنید (Addon Domain)

پارک دامین یا Alias یا Park domain

از پارک دامین یا الیاس یا Alias برای اتصال چند دامنه به یک سایت استفاده میشود. همه دامنه ها محتوای یکسان را نمایش خواهند داد.

در سرویس های طلاهاست تعداد پارک دامین قابل ساخت در مشخصات هر سرویس ذکر شده است. همچنین در بخش لیست سرویس ها میتوانید روی نام دامنه یا شماره سرویس کلیک کرده و Park domain های بیشتری سفارش دهید تا فورا به سرویس شما اضافه شود.

توجه:

  • برای پارک دامنه در سی پنل به بخش Domains بروید و نام دامنه را وارد کنید و دکمه Submit را کلیک کنید تا دامنه به سایت اصلی شما وصل شود.
  • قبل از پارک دامنه باید dns های هاست را روی دامنه جدید ست کرده و چند دقیقه تا چند ساعت صبر کنید تا تنظیمات اعمال شود
  • پس از پارک دامنه چند دقیقه صبر کنید سپس دامنه را در مرورگر باز کنید تا خطای server not found یا خطاهای مشابه دریافت نکنید.

ادان دامین یا Addon domain

از Addon domain برای راه اندازی چند سایت در سی پنل استفاده میشود.

همانطور که میدانید محتوای دامنه اصلی سی پنل در پوشه public_html‌ قرار میگیرد

ولی محتوای addon domain در پوشه دیگری قرار دارد! برای addon domain مسیر پوشه فرق دارد و public_html نیست. زمانی که میخواهید در سی پنل در بخش Domains ‌یک دامنه جدید اضافه کنید، یک پوشه هم نام با دامنه ایجاد میشود که در کادر document root امکان دیدن یا ویرایش آن وجود دارد

 

پس از کلیک روی Submit دامنه به هاست اضافه میشود و پوشه مربوطه در سی پنل ساخته میشود. فایل ها را باید در پوشه ساخته شده آپلود کنید.

توجه:

  • قبل از پارک دامنه باید dns های هاست را روی دامنه جدید ست کرده و چند دقیقه تا چند ساعت صبر کنید تا تنظیمات اعمال شود
  • پس از پارک دامنه چند دقیقه صبر کنید سپس دامنه را در مرورگر باز کنید تا خطای server not found یا خطاهای مشابه دریافت نکنید.

پارک کردن دامنه روی Addon domain

اگر بخواهید دامنه ای را در سی پنل از بخش Domains پارک کنید، این دامنه روی دامنه اصلی سی پنل پارک میشود.

برای پارک کردن دامنه روی Addon domain باید باز هم از قابلیت Addon domain استفاده کرد و دامنه جدید را از بخش Domains به هاست اضافه کنید.

برای این کار از بخش Domains نام دامنه جدید را وارد کنید ولی گزینه Share document root را غیرفعال کنید و همچنین توجه داشته باشید در کادر مربوط به پوشه دامنه باید مسیر پوشه Addon domain قبلی را وارد کنید.

 

مزایا و معایب addon domain :

مزایا:

  • addon domain باعث کاهش هزینه های هاست میشود. شما بجای خرید چند هاست مختلف برای چند دامنه میتوانید همه دامنه ها را روی یک هاست میزبانی و راه اندازی کنید
  • مدیریت سایت ها ممکن است در این حالت راحت تر باشد به این دلیل که نیاز نیست به سی پنل های مختلف لاگین کنید. همه سایت‌ها با یک یوزر و رمز در دسترس هستند.
  • با یک بار بکاپ گیری از اطلاعات همه هاست ها بکاپ گرفته میشود

 

معایب:

  • همانطور که میدانید منابع هاست بصورت اختصاصی برای هر اکانت تعریف میشود. برای مثال هر هاست x گیگ رم و y گیگاهرتز cpu دارد. اگر مصرف یکی از سایت‌ها بالا باشد و بیش از حد مجاز از منابع هاست استفاده کند، دیگر سایت ها هم دچار مشکل خواهند شد.
  • اگر بازدید یکی از سایت ها بالا باشد و پهنای باند هاست را تمام کند، همه سایت ها قطع خواهند شد.
  • بدلیل بالا رفتن حجم هاست، بکاپ گرفتن و دانلود بکاپ در این حالت طولانی‌تر میشود.
  • اگر یکی از سایت ها دچار مشکل شود و قصد بازگردانی بکاپ داشته باشید، بکاپ برای همه سایت ها بازگردانی میشود.
  • اگر یکی از سایت ها به هر دلیل (مثل به روز نبودن یا رمز ساده یا نصب قالب و پلاگین های متفرقه یا …) هک یا ویروسی شود، همه سایت ها دچار مشکل خواهند شد و در اینصورت هزینه و زمانی که باید صرف رفع مشکل کنید شاید خیلی بیشتر از هزینه خرید هاست مجزا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *