ساخت ادان دامین (Addon domain) در سی پنل

همانطور که قبلا در مقاله (راه اندازی چند سایت روی یک هاست) توضیح داده شد، در سی پنل امکان اضافه کردن چند دامنه به هاست وجود دارد. با استفاده از قابلیت Addon domain در cPanel میتوان چند سایت کاملاٌ مجزا را روی یک هاست راه اندازی کرد.

مزایای ایجاد چند سایت روی یک هاست چیست؟

راه اندازی چند سایت روی یک هاست چند مزیت دارد. برای نمونه:

کاهش هزینه: با استفاده از یک هاست مشترک، می‌توانید هزینه‌های مربوط به میزبانی وب‌سایت خود را کاهش دهید، زیرا هزینه میزبانی برای چندین سایت در یک هاست ارزان‌تر است.

مدیریت آسان: با داشتن چندین سایت در یک هاست، مدیریت و نگهداری آنها آسان‌تر می‌شود و شما نیازی به مدیریت چندین سرور و میزبانی مجزا نخواهید داشت.

قابلیت بهره‌مندی از ویژگی‌های اشتراکی: با داشتن چندین سایت در یک هاست، می‌توانید از ویژگی‌های اشتراکی مانند پایگاه داده، پنل کنترل، ایمیل، نصب برنامه‌های نرم‌افزاری و غیره استفاده کنید.

 

معایب راه اندازی چند سایت (Addon domain) روی یک هاست

اگر چه راه اندازی چندین سایت روی یک هاست با استفاده از ادان دامین مزایای خاص خود را دارد، با این حال این کار عاری از عیب هم نیست و میتواند مشکلاتی ایجاد کند. از جمله:

کندی: استفاده از یک هاست برای چندین سایت ممکن است باعث کندی سرعت سایت‌ها شود، زیرا منابع مشترک بین سایت‌ها تقسیم می‌شوند.

قطعی: در صورتی که یکی از سایت‌ها دچار مشکل شود، احتمال قطعی برای تمامی سایت‌ها وجود دارد. به‌علاوه، ممکن است سایر سایت‌ها نیز دچار مشکلات شوند که این مشکل را به مشکلات بزرگتر تبدیل می‌کند.

امنیت: با توجه به این که چندین سایت روی یک هاست قرار دارند، احتمال بالایی وجود دارد که یکی از سایت‌ها دچار مشکل امنیتی شود و این مشکل به سایر سایت‌ها نیز گسترش یابد. همچنین اگر بخواهید اطلاعات یک سایت را در اختیار شخص یا شرکت دیگری (مثلا طراح یا پشتیبان سایت) قرار دهید، ایشان به همه‌ی سایت ها دسترسی خواهند داشت.

محدودیت منابع: با توجه به این که چندین سایت روی یک هاست قرار دارند، منابعی مانند پهنای باند و فضای دیسک به‌صورت مشترک استفاده می‌شود و این باعث می‌شود که منابع برای هر سایت محدود شوند و برخی از ویژگی‌های سایت‌ها قابل اجرا نباشد.

بازگردانی بکاپ: اگر یکی از سایت ها دچار مشکل شود و بخواهید فول بکاپ بازگردانی کنید، بکاپ مربوط به همه‌ی سایت ها بازگردانی میشود و در حال حاضر آپشنی برای بازگردانی فقط یک سایت وجود ندارد (مگر اینکه خودتان بصورت دستی بکاپ مربوط به سایت و دیتابیس مورد نظر را بازگردانی کنید)

استفاده از یک هاست برای چندین سایت ممکن است باعث کندی سرعت سایت‌ها شود، زیرا منابع مشترک بین سایت‌ها تقسیم می‌شوند.

 

ساخت Addon domain در سی پنل:

گزینه Addon domain در به روز رسانی های اخیر سی پنل حذف شده است. بعضی کاربران فکر میکنند این قابلیت به طور کامل حذف شده ولی اینطور نیست. سی پنل در نسخه های جدید خود مدیریت دامنه ها (پارک دامین، ادان دامین و سابدامین) را به بخش Domains منتقل کرده است.

برای ساخت ادان دامین در سی پنل به بخش Domains بروید و روی دکمه Create a new domain کلیک کنید:

نام دامنه را در کادر مربوطه بنویسید و گزینه Share document root را غیرفعال کنید. (اگر این گزینه فعال باشد، دامنه جدید روی دامنه اصلی هاست پارک میشود).

با زدن دکمه Submit دامنه به هاست شما اضافه خواهد شد.

توجه داشته باشید dns های دامنه جدید باید از قبل مطابق با dns های هاست تنظیم شده باشند.

دیگر آموزشها:

ساخت پارک دامین در سی پنل

ساخت سابدامین در cpanel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *