مزایای گواهی ssl چیست؟

گواهی ssl چیست؟

گواهی SSL یا Secure Sockets Layer، یک فرآیند رمزنگاری است که در اینترنت استفاده می‌شود تا اطلاعاتی که بین کاربران و وب‌سایت‌ها انتقال می‌یابد را محافظت کند.

یک گواهی SSL یک فایل ایمنی است که توسط یک شخص ثالث و معتبر انتشار می‌یابد و به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد که برای انتقال اطلاعات از پروتکل HTTPS استفاده کنند. این پروتکل، به اطلاعاتی که بین کاربران و وب‌سایت‌ها انتقال می‌یابند، امنیت بیشتری می‌بخشد.

هنگامی که یک کاربر به یک وب‌سایت متصل می‌شود که دارای گواهی SSL است، مرورگر وب کاربر با وب‌سایت ارتباط ایمن برقرار می‌کند. این به این معناست که اطلاعاتی که بین کاربر و وب‌سایت ارسال می‌شوند، مثل نام کاربری و رمز عبور، رمزنگاری می‌شوند و از دسترسی افراد بی‌اعتماد جلوگیری می‌شود.

 

تاریخچه گواهی ssl

پروتکل امنیتی SSL ابتدا در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت Netscape ابداع شد. هدف از این پروتکل، فراهم کردن یک راه برای ارتباطات امن بین کاربران و وب‌سایت‌ها بود. در آن زمان، برای ارتباطات اینترنتی، ارتباطات شبکه‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گرفت که امنیت بیشتری نسبت به اینترنت عمومی داشت.

در سال ۱۹۹۵، SSL به عنوان پروتکل امنیتی برای ارتباطات اینترنتی معرفی شد و به زودی از آن برای رمزنگاری اطلاعات در اینترنت استفاده شد. از آن پس، SSL به طور گسترده ای در صنعت اینترنت استفاده شد.

در سال ۲۰۰۰، ورژن بعدی از SSL به نام Transport Layer Security (TLS) منتشر شد که برای ارتباطات اینترنتی امنیت بیشتری فراهم می‌کرد. TLS اکنون به عنوان پروتکل امنیتی استاندارد برای ارتباطات اینترنتی استفاده می‌شود و گواهی SSL نیز به طور کلی به عنوان گواهی TLS شناخته می‌شود.

 

چرا باید از گواهی ssl استفاده کنیم؟

گواهی SSL برای سایت‌ها بسیاری از مزایا را فراهم می‌کند که شامل موارد زیر می‌شود:

امنیت بیشتر: گواهی SSL با رمزگذاری اطلاعات مخابراتی بین کاربر و سرور، به کاربران امنیت بیشتری در ارتباط با سایت فراهم می‌کند و از جمله حملاتی مانند تعقیب بسته‌های شبکه، هک شدن، سرقت اطلاعات و جعل شناسنامه ها جلوگیری می کند.

حفاظت از حریم خصوصی: گواهی SSL امکان می‌دهد تا اطلاعات کاربران در هنگام ارسال به سرور، رمزگذاری شده و در این راستا امکان دسترسی به اطلاعات کاربران توسط اشخاص بی‌اعتماد را کاهش می‌دهد.

بهبود رتبه سئو: گواهی SSL برای سایت بهبود رتبه سئو وب سایت در موتور های جستجوی اینترنتی مانند گوگل فراهم می‌کند.

اطمینان افراد از اعتبار سایت: حضور گواهی SSL به کاربران اعتماد بیشتری به سایت می‌دهد و اطمینان می‌بخشد که اطلاعات آنان در امان است.

محافظت از اطلاعات حساس: سایت‌هایی که برای ارتباط با کاربران خود از گواهی SSL استفاده می‌کنند، می‌توانند از اطلاعات حساس مانند اطلاعات بانکی، اعتباری و شخصی کاربران خود، به نحو بهتری محافظت کنند.

اعتماد به نفس بیشتر: استفاده از گواهی SSL به سایت‌ها اعتماد به نفس بیشتری در جامعه داده و می‌تواند روند رشد و توسعه سایت را تسریع کند.

 

انواع گواهی SSL

هم اکنون سه نوع گواهی SSL وجود دارد که عبارتند از:

  1. گواهینامه SSL با تائید دامنه (DV SSL Certificates): این نوع از گواهی SSL به سرعت در دسترس است و تنها به دلیل احراز هویت مالک دامنه صادر می شود. به عبارتی، برای دریافت یک گواهینامه SSL DV، شما باید اطلاعاتی را که در بخش مالکیت دامنه ثبت شده است تایید کنید. این نوع از گواهی SSL امکان تأیید هویت سرور را فراهم نمی کند، اما همچنان برای ارتباط امن با سایت شما بسیار موثر است.
  2. گواهینامه SSL مجهز به اطلاعات کسب و کار (OV SSL Certificates): این نوع از گواهی SSL به علاوه تایید هویت مالک دامنه، شرکت و یا سازمان ارائه دهنده سرویس ها و محصولات را نیز انجام می دهد. به عبارتی، این گواهی SSL اطمینان می دهد که سرور مورد نظر شما به یک شرکت واقعی تعلق دارد. این نوع از گواهی SSL توسط شرکت ها و سازمان های بزرگ و متوسط کاربرد دارد.
  3. گواهینامه SSL مجهز به گواهی امنیتی گسترده (EV SSL Certificates): این نوع از گواهی SSL تایید هویت مالک دامنه، شرکت و گواهی SSL امنیتی گسترده را فراهم می کند. این نوع گواهی SSL از دیگر گواهی های SSL با تأیید هویت قوی تر و بالاتری برخوردار است. EV SSL به طور خاص برای سازمان های بزرگ، بانک ها، شرکت های فناوری اطلاعات و سایر شرکت های معتبر و پرتلاش استفاده می شود.

 

گواهی ssl رایگان

با خرید هر یک از سرویسهای میزبانی طلاهاست و اتصال دامنه به هاست مورد نظر، گواهی ssl رایگان برای دامنه های شما فعال خواهد شد. همانطور که عرض شد، این گواهی از نظر امنیتی با گواهی های تجاری هیچ تفاوتی ندارد و تبادل اطلاعات سایت شما را کاملا امن میکند.

همچنین اگر میخواهید گواهی ssl غیر رایگان (تجاری) یکساله بگیرید باز هم میتوانید از خدمات طلاهاست استفاده کنید و سفارش گواهی تجاری دهید.

 

آیا گواهی ssl رایگان شرکت Lets Encrypt امن است؟

بله، گواهی های شرکت Let’s Encrypt کاملاً امن هستند. در واقع، Let’s Encrypt یکی از بزرگترین سازمان های ارائه دهنده گواهی SSL رایگان در جهان است و توسط بنیاد خیریه EFF، موزیلا، Cisco و بسیاری دیگر از شرکت ها و سازمان های بزرگ تأیید شده است.

گواهی های SSL ارائه شده توسط Let’s Encrypt با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری امن از جمله RSA و ECDSA و با طول کلید امن ارائه می شوند. همچنین، سازمان Let’s Encrypt در هنگام صدور گواهی SSL، هویت واقعی صاحب سایت را به دقت بررسی می کند.

در مجموع، گواهی های SSL ارائه شده توسط شرکت Let’s Encrypt از لحاظ امنیتی بسیار قابل اعتماد هستند و می توانند به طور موثری امنیت سایت شما را ارتقا دهند.

 

برای آموزش فعال کردن گواهی ssl رایگان در سی پنل این آموزش را ببینید : فعال کردن https در سی پنل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *